Persbericht Zeeuwse Kunstkring.
Zelfs dit moeilijke jaar exposeren 12 van de 19 leden van de Zeeuwse Kunstkring (ZKK is 62 jaar jong) in de Vleeshal van Middelburg aan de Markt. Van zaterdag 19 december tot en met zondag 3 januari. Steeds, ook tijdens de feestdagen, van 12 uur tot 17 uur. Als pas afgestudeerde Zeeuwse kunstenaar is Christina de Korte uit Meliskerke gevraagd om mee te doen met haar kleurrijke grote werk. De expositie is uiteraard corona-proof: mondkapjes op, niet meer dan 30 personen binnen, afstand bewaren. Om dit te vergemakkelijken is de tentoonstelling zo ingericht dat u veilig een rondje kunt lopen.
Schouwen-Duiveland:
Saskia Eggink.
Als beeldend kunstenaar altijd weer bezig met nieuwe ideeën. Vooral met grafische technieken kun je vele kanten uit. Momenteel is ze bezig met het manipuleren van haar druksels. Dit is te zien bij haar inbreng voor de winter tentoonstelling. Het levert unieke exemplaren op en plezier bij het samenstellen.
Miems van Citters:
Ons oudste en trouwste lid werkt nog dagelijks. Momenteel werk ze veel aan portretten en opdrachten. Klassiek opgeleid o.a. in Geneve en De Haag. Kreeg les van o.a. Paul Citroen en Herman Berserik. Deze keer presenteert ze 2 olieverfportretten en 2 kinderportretten in krijt. Ook presenteert ze een houten beeld.
Walcheren:
Nieuw lid Gerdi Zwaan is verslaafd aan het medium klei. Geen materiaal is zo complex en nodigt zo uit tot experimenteren. Ze is er haar hele leven mee bezig en nog is het einde niet in zicht. Langzamerhand is duidelijk geworden dat ze houdt van robuuste vormen en rafelige randen. Alles wat niet af is boeit. Voor haar is werken met klei het aangaan van een dialoog: ik wil wat van jou, en jij geeft me wat. Daarom is ieder werk wat ze maakt uniek, omdat de samenspraak steeds weer anders is, of zoals Claudi Cassanovas zegt: some pieces I search for, others come to meet me.
Helma Hulscher schildert met name landschappen, met oog voor vlakverdeling en dieptewerking. Ze heeft een foto nodig om te beginnen. De foto wordt al snel weer losgelaten om enkel met kleur, vlak, compositie en scherptediepte bezig te zijn. In gelaagde, steeds meer gevarieerde, kleuren construeert zij een ruimte op het doek. Er blijft altijd een referentie naar de werkelijkheid bestaan.
Leen van Duivendijk is al jaren gefascineerd door de essentie van water. In zijn waterwerken, vervaardigd in olieverf, onderzoekt hij vooral het karakter en de hoedanigheden van water zoals spiegeling, beweging, ritme, lijnenspel, verkleuring en transparantie. Zijn werk is tijdloos en mondiaal en eerder figuratief dan abstract. Deze keer komt hij met bevroren water: ijs. Een monumentaal 6-luik. Werken van hem zijn nu ook te zien in Bergen op Zoom.
Werken op papier van Marion Crezée. Een keuze uit de serie ‘Wolfsuur’. De wolf is, na een lange afwezigheid weer terug in Nederland, en is onderwerp van haar jongste werk geworden. Het eerste dier dat hier werd gespot (1 wolf), leidde op slag tot een hype in de media en werd een splijtzwam in de publieke opinie, met fervente voor en tegenstanders. Typerend voor een landje waar al bijna helemaal geen leefgebied meer is, in ieder geval niet voor wolven, en ook niet voor andere wilde natuurverschijnselen. Haar tekeningen gaan over het lot van die paar wolven (inmiddels zijn het er 4 à 5) waarop al die tegenstrijdige menselijke emoties, regel en controle zucht, oude angsten en verhalen, worden geprojecteerd. Nederland heeft op dit moment ongeveer 18 miljoen inwoners, een ongelijke strijd lijkt me.
Anneke Coppoolse: Geïnspireerd door ´beelden´ in haar omgeving. De waarneming vertaalt zich naar lijnen, structuren en vormen. Door het combineren en plaatsen van delen ontstaan er boeiende objecten, die vragen om aandacht en tegelijkertijd een zekere rust uitstralen. Ze gebruikt voor haar objecten platen klei. Ze werkt met fijne chamotte, wat ongeglazuurd een warme uitstraling heeft. Veel van haar objecten zijn ongeglazuurd of minimaal geglazuurd. Sinds 2011 werkt ze met porselein, waarbij ze streeft naar een dunne doorzichtige scherf.
Zeeuws-Vlaanderen:
Glenn Priester. De rode draad in zijn werk is het waterlandschap zonder mensen en bewoning. De belangrijkste elementen zijn het water, de zee, het licht, de magnifieke wolkenluchten en het (kunstmatige) land. In de serie “Koele wateren” komt het waterelement primair aan de orde. De werken (schilderijen van 250 cm lang en 40 cm hoog) die in de Vleeshal te zien zijn maken onderdeel uit van deze serie. Voor de tentoonstelling van Arsis in Bergen op Zoom werden ook 2 werken uit deze serie geselecteerd.
Johan Klein Rabot is een wijk in Gent. Daar stonden een aantal oude, min of meer, beruchte flats met een zeer gemêleerd publiek als inwoners. Er is over deze flats een mooie documentaire gemaakt. Uiteindelijk werd besloten dat de flats gesloopt moesten worden. Na een tip is Johan Klein gaan kijken. Net op tijd. De voorkant was er al uit gesloopt. De kleurrijke types die voorkwamen in de documentaire zie je terug in hun appartementen. Doordat de voorgevel weg was kreeg een inkijk in kleurrijke appartementen. Een soort inkijkdoosjes. Hij heeft de foto’s geabstraheerd. Zijn fascinatie voor architectuur en de mens komen samen in deze drie foto’s.
De foto’s zijn zo goed als niet bewerkt.
Evelien Verhulst toont een portrettenreeks die geïnspireerd is op onze veranderende wereld (corona, klimaat) en hoe we daar soms aan willen ontsnappen. Een van de portretten komt ook voor in het portrettenproject waar zij nu voor het 5e jaar aan werkt. Voor dit project maakt Evelien wekelijks een portret. De modellen hiervoor vindt zij via oproepjes op social media.
Evelien heeft dit jaar de opleiding fotokunst afgerond, aan de Academie voor Schone Kunsten in Sint Niklaas (B).
Sjaak de Wit Zijn schilderijen kenmerken zich door een zeer nauwkeurige werkwijze. Met herhaling van vlakken en lijnen en het afwisselen van warme en koele kleuren creëert hij, voor hem logisch, samenhangende composities. Een sterke werking van horizontale en verticale lijnen is medebepalend voor vorm, kleur en compositie van het geheel.
Zijn onderwerpen ontleent hij aan de natuur, de stad en zijn directe leefomgeving.
Ondanks de strakke ordening zijn de creaties zeker niet kil te noemen. In elk werk schemert een duidelijk waarneembare, emotionele betrokkenheid door.
Zuid-Beveland:
Nieuw lid Naomi Remijn presenteert haar collectie Manipulation. De techniek ‘textiel manipulatie’ is erg oud en bijna uitgestorven. Doodzonde, het is een prachtige techniek die prachtige driedimensionale patronen oplevert. Haar collectie Manipulation bestaat uit handgemaakte, moderne wandobjecten. In de studio van Naomi Remijn wordt werk gemaakt dat zweeft tussen design en kunst.
Gastexposant Christina de Korte. We ‘ontdekten’ het werk van Christina de Korte tijdens de presentatie Van Nieuwe Lichting 2020 van CBK-Zeeland. We nodigden haar uit als gast. De liefde voor volle omgevingen speelt een belangrijke rol in haar werk. Ze maakt schilderijen op verschillende materialen, waarmee ze installaties creëert. Kleur, patronen en hoeveelheid spelen hierin een hoofdrol. De installaties van Christina De Korte trekken je in een visuele explosie van kleuren en patronen, waarbij alles om je aandacht vraagt.